Jak kupić używanego Volkswagena Golfa IV? Przewodnik 2025

Volkswagen Golf IV to jeden z najbardziej kultowych modeli w swojej klasie. Produkowany w latach 1997–2003 (wersja kombi do 2006 roku), do dziś cieszy się zainteresowaniem na rynku wtórnym. Czy warto go jeszcze kupić w 2025 roku? Jakie są jego mocne i słabe strony? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi oraz praktyczne porady przy zakupie używanego Golfa IV.

Dlaczego Golf IV wciąż jest popularny?

Golf IV to synonim solidności i trwałości. Niemiecka precyzja wykonania, prosta konstrukcja oraz dostępność części sprawiają, że jest to często wybierany model przez osoby szukające taniego, ale niezawodnego auta. Co więcej, Golf IV był ostatnim modelem z epoki, gdy Volkswagen kładł duży nacisk na jakość materiałów i odporność na korozję.


Karoseria i odporność na rdzę

Golf IV ma ocynkowaną karoserię, co zapewnia mu wysoką odporność na rdzę. Producent oferował aż 12 lat gwarancji antykorozyjnej. Jeżeli egzemplarz nie brał udziału w poważnym wypadku i był odpowiednio zadbany, nie powinien mieć problemów z korozją nawet po 20 latach.

Na co uważać?

  • Oglądaj dokładnie progi, nadkola i okolice pod drzwiami.
  • Widoczna perforacja to sygnał, że auto mogło być źle naprawione.

Wnętrze – jakość, ale bez szału

Wnętrze Golfa IV jest surowe, ale ergonomiczne. Niemiecka koncepcja „ordnung” (porządek) objawia się prostym i uporządkowanym kokpitem. Materiały są dobrej jakości, choć z wiekiem mogą się pojawić pęknięcia plastików czy zużycie tapicerki.

Plusy:

  • Dobre fotele, wygodne nawet na dłuższe trasy
  • Czytelna deska rozdzielcza

Minusy:

  • Słabe wygłuszenie
  • Szarobura kolorystyka
  • Zużycie materiałów w tańszych wersjach

Wyposażenie i elektronika

W polskich wersjach wyposażenie było często bardzo skromne – dwie poduszki powietrzne, wspomaganie kierownicy, ABS. Wersje z importu oferują znacznie więcej:

Wyposażenie w lepszych wersjach:

  • Automatyczna skrzynia biegów
  • Klimatyzacja
  • Elektryczne szyby i lusterka
  • Kubełkowe fotele
  • Nawigacja (w wyższych wersjach)

Uwaga na elektrykę – w starszych egzemplarzach mogą występować problemy z centralnym zamkiem, elektryką szyb czy nawiewem.

Zawieszenie i płyta podłogowa

Golf IV dzieli płytę podłogową m.in. ze Skodą Octavią i Seatem Leonem. Konstrukcja zawieszenia jest prosta i trwała:

  • Przód: kolumny McPhersona
  • Tył: belka skrętna

To niezawodne rozwiązania, które sprawdzają się w polskich warunkach. Naprawy są tanie, a dostępność części bardzo dobra.

Silniki – który wybrać?

Benzynowe:

  • 1.4 75 KM – mało dynamiczny, ale oszczędny i trwały, dobrze współpracuje z LPG
  • 1.6 101 KM – dobry kompromis między mocą a ekonomią
  • 1.6 FSI – bardziej nowoczesny, ale awaryjny
  • 1.8 / 2.0 / 2.3 / 2.8 – mocniejsze jednostki, ale wyższe koszty eksploatacji

Diesle:

  • 1.9 TDI (90-130 KM) – legenda niezawodności, bardzo trwały silnik, doskonały do długich tras
  • Unikaj wersji z pompowtryskiwaczami w słabszych wersjach (czasem awaryjne)


Ceny rynkowe w 2025 roku


Stan techniczny Cena minimalnaCena maksymalna
Zniszczony / na części~1 500 zł~4 000 zł
Dobry stan~6 000 zł~10 000 zł
Zadbany, doinwestowany~11 000 zł~16 000 zł

Aktualne oferty Volkswagen Golf znajdziesz na liście ogłoszeń czterykola.com.pl

Podsumowanie – czy warto kupić Golfa IV w 2025 roku?

Golf IV to solidny wybór, jeśli szukasz:

  • Niezawodnego auta miejskiego lub na dojazdy
  • Prostej konstrukcji i taniej eksploatacji
  • Dobrego zabezpieczenia antykorozyjnego

Nie jest to samochód idealny – może nie zachwyca wyglądem ani komfortem, ale może być bardzo dobrym, bezpiecznym wyborem dla świadomego kupującego.