Ogłoszenia motoryzacyjne czterykola.com.pl

Wybieramy używany BMW 3 series e 46. Na co zwracamy uwagę?

Pierwsze BMW z tej serii wyjechało z taśmy produkcyjnej w 1998 roku, a więc ponad dwadzieścia lat temu. Teoretycznie powinno być samochodem, który będzie cały czas taniał i słuch o nim zaginie. Nic bardziej mylnego, ponieważ jeszcze do niedawna był jednym z najczęściej poszukiwanych aut.


To pokazuje, że moda motoryzacyjna zaczyna zataczać koło. Wracamy do modeli, które w tamtym okresie były dla nas niewiarygodne, niebotycznie drogie i bardzo luksusowe. Dodatkowo miały to, czego obecnym modelom najczęściej brakuje – duszę.

Pomimo tego, że taki okres jest przepaścią w sferze technologii oraz rynku motoryzacyjnego, to wiele z tamtych rozwiązań jest stale stosowane po niezbędnych aktualizacjach. Aktualnie poszukiwania porządnego modelu e46 jest niezwykle trudne. Polski rynek oferuje wiele modeli, z których te najtańsze są określane jako te najgorsze.

Karoseria

W momencie prezentacji część oglądających była zachwycona nowym projektem e46, ale znaczna przecierała oczy ze zdumienia i zastanawiała się jak mogło dojść do takiej pomyłki. Nie wszystkim podobało się pokazane nadwozie, które można było porównać do odrysowania od linijki. Dodatkowo wyglądało na mocno zaokrąglone.


Karoseria jest elementem, któremu należy poświecić wiele uwagi. Brak regularnego sprawdzania jej stanu może doprowadzić do nieprzyjemnej niespodzianki. Niestety jest podatna na rdzę. Szczególnie narażone są modele, które były sprzedawane najczęściej, a warto podkreślić, że jeśli rdza już nadgryzie auto, to zostanie z nami do samego końca. Można ją tylko zaleczyć, a nie wyeliminować.

Wnętrze

Pierwszym o czym należy wspomnieć to kompletny brak miejsca, do czego zresztą zdążyła nas ta seria przyzwyczaić. Jest go za mało, przez co pięć osób w jednym samochodzie to stanowczo za dużo. Szczególnie przeszkadza tunel środkowy, który sprawi że nasze nogi zaczną cierpieć.

Przyglądając się wykonaniu wnętrza to trzeba zwrócić uwagę, że jest ono udoskonaloną wersją poprzedniego modelu. Najprościej mówiąc- nawet zegary zostały delikatnie poprawione, ale nie zmienione. Użytkownicy samochodu e36, po wejściu do środka nie powinni zauważyć różnicy.


Jakość wykonania jest typowa dla niemieckiego koncernu czyli dobrze i solidnie. Niemniej po takim okresie użytkowania można znaleźć zarysowania i małe ubytki. Wszystko zależy do stanu oglądanego egzemplarza, a na plus możemy wyróżnić fotele, które choć są twarde, to doskonale utrzymują jadących w zakrętach.


Elektronika

Wyposażenie zależy od wieku egzemplarza. Niestety te podstawowe pod koniec lat dziewięćdziesiątych nie mogły poszczycić się wieloma funkcjami, przez co traktowano je jako ubogie. Nie da się tego nazwać inaczej, jeśli w środku czekał  ABS, wspomaganie kierownicy i poduszka powietrzna.

Niewiele, jeśli porównamy to z ceną, za jaką można było nabyć ten model.

Na plus można wyróżnić system kontroli trakcji, w który zostały wyposażone wszystkie modele. Pozwala on na wyjście z wielu opresji, jeśli został popełniony błąd.

W późniejszych wersjach oraz tych, za które trzeba było zapłacić więcej można znaleźć: manualną klimatyzację, ekran nawigacji, Cornering Brake Control, który ma za zadanie wyhamować koło, które straciło swoją przyczepność w zakręcie.


Należy pamiętać, że w BMW e46 występują problemy z podniesieniem szyby, a jeśli posiadamy automatyczną klimatyzację (należy do rzadkości) to możemy spotkać się z awarią sterowania.

Zawieszenie BMW e46

Niestety w tej kwestii BMW  e46 jest kompletnie niedopracowane. Zawieszenie należy do rzędu, tych, których trwałość jest wątpliwa i szybko się psuje. Pomimo zastosowania całkiem porządnego McPhersona, to w przypadku przedniego zawieszenia czeka nas walka z wybijającymi sworzniami i tulejami wahaczy. To z tyłu narzeka przede wszystkim na uszkadzające się wsporniki osi, a także pękające sprężyny.

Wszystko da się wymienić, niestety jest to nakład finansowy, który sięgnie głębiej w naszą kieszeń. Pomocne mogą być zamienniki, jednak należy sprawdzić, czy będą współpracować z tym modelem.

Można starać się unikać problemów z zawieszeniem poprzez jazdę po łagodnych drogach oraz równym asfalcie. Stanowczo należy odradzić podróże po dziurach, ponieważ nie jest ono do nich przystosowane.

W trakcie oglądania dobrym pomysłem jest wyjazd do najbliższej stacji diagnostycznej, gdzie będzie można przejrzeć zawieszenie, a także sprawdzić, czy auto dodatkowo nie posiada dziur w podłodze.

Pojemności silnika

BMW e46 było produkowane w dwóch wersjach napędowych – benzynowym oraz diesel. W przypadku tych pierwszych, szczególnie polecanym jest sześciocylindrowe R6, które ma oznaczenie M52 oraz M54. Niemniej nie są one polecane wśród najtańszych modeli, ponieważ mogą mieć problemy z głowicą oraz spalaniem oleju. Dobrym rozwiązaniem są poszukiwania w gronie osób, które pasjonują się tym samochodem.

W przypadku silników diesel możemy polecić ten 2.0 w oznaczeniu m47, ale w jego przypadku warto pamiętać o jego regularnych przeglądach.  Szczególnie zalecane jest pochylenie się na pompą wtryskową, pomimo tego, że jej naprawa należy do dosyć drogich, a ceny zaczynają się mniej więcej od 1500 złotych.

Niestety „ropniaki” nie są dobrze wykonanymi silnikami, a wielu kierowców narzeka na awarie turbosprężarki oraz klapek dolotowych. Jeżeli ktoś ma pecha to części mogą dostać się do silnika i spowodować jego trwałe zniszczenie. Dodatkowo diesel będzie miał wysoki przebieg, ponieważ są one najczęściej wykorzystywane do długich podróży.

Podsumowanie

Niestety, pomimo że jest to klasyka, która nawet w takim wieku wygląda świetnie to nie należy popadać w duży samo zachwyt. Znalezienie dobrego egzemplarza na polskim rynku jest bardzo trudne. W większości są dostępne w sprzedaży auta, które zostały wyeksploatowane. BMW jest również marką, którą wybierają ludzie młodzi, często nieodpowiedzialni, którzy zdążyli zniszczyć swój samochód.

Możemy wtedy natrafić na taki, który został złożony z dwóch różnych modeli. Patrząc pod względem usterkowości, to będzie samochód, w który będziemy zmuszeni włożyć dużo pieniędzy. Z tego samego powodu należy unikać diesli ze skrzynią biegów General Motors. Należy do jednej z najbardziej awaryjnych, a jej wymiana liczona jest w tysiącach.

 Jeżeli będziemy szczęśliwcami i trafimy na naprawdę dobre i zadbane auto, to powinniśmy być z niego zadowoleni. To wciąż dobry model, ale tyko w momencie, w którym był używany z niezwykłą starannością. Kierowcy będą zadowoleni z dopracowanego prowadzenia się, jakości wykonania całej konstrukcji, a także z osiągów, które wyróżniają się na tle konkurencji.

Podczas oględzin zalecamy zdroworozsądkowe podejście, czyli przejrzeć kilkanaście aut, porównać, sprawdzić wszystko w warsztacie, a następnie dokonać zakupu. Każdy błąd i nieuwaga będzie nas dużo kosztować.

Ciekawą i wartą uwagi jest opcja wyjazdu do Niemiec i zapoznania się z tamtymi egzemplarzami. Niejednokrotnie zdarza się, że te auta, które były produkowane na rynek niemiecki, a nie polski są lepiej wykonane.