Wybieramy busa plandekę do 3.5 ton. Na co zwracamy uwagę.

Praca kierowcy samochodu dostawczego jest bardzo wymagająca, dlatego trzeba wybrać taki samochód, który nas nie zawiedzie na drodze. W dzisiejszym artykule wskażemy jakie samochody dostawcze wybierać i na co warto zwracać uwagę przy wyborze. Pierwszą rzeczą na jakiej trzeba się skupić jest cena względem samochodu.

Zdarza się nie rzadko, że cena nie jest adekwatna, gdy np. starsze auto kosztuje podobnie do nowych modeli na co trzeba uważać gdy decydujemy się na zakup używanego przedtem busu.

Ale także należy pamiętać przy zakupie, że lepiej jest już zapłacić więcej i mieć niezawodne auto, niż zapłacić mniej, a potem płacić drożej za zepsute części samochodowe, w Niemczech czy innym kraju.

Po drugie samochód musi być lekki. Już nie tylko dlatego, że będzie mniej palił ale też bardzo często nasze ładunki przekraczają naszą ładowność, za co przy kontroli policji możemy otrzymać surowe mandaty. Szczególnie bezwzględna w przekroczeniu ładowności jest policja z takich krajów jak Austria czy Hiszpania.

W Austrii za 5 kg przeładowania, możemy dostać ciężki mandat, natomiast w Hiszpanii za każdy 1 kg przeładowania płacimy 10 Euro kary. Kolejną ważną rzeczą jest to, żeby auto nie zużywało zbyt dużo paliwa podczas jazdy. Każdy doświadczony kierowca busu dostawczego, na pewno nie raz napotkał drogi, które są bardzo dalekie oraz są pozbawione stacji benzynowych, bądź jakichkolwiek szlaków życia ludzkiego.

Pomijając już ile można zapłacić za paliwo za granicą, nikt nie chciał by się znaleźć w sytuacji, gdzie jesteśmy nie wiadomo gdzie i czekamy na pomoc, która może z kolei nie przyjść.


Warto też szczerze dodać, że wybierając taki samochód dostawczy, musimy zarazem żyć ze świadomością, że przecież auto będzie można sprzedać w przyszłości gdy nie będziemy już go potrzebować, dlatego też kupując auto warto było by pomyśleć czy można je dobrze sprzedać w przyszłości.

A więc lepiej jest kupić niewątpliwie niezawodne auto, za które zapłacilibyśmy trochę więcej a następnie po odbytej służbie, sprzedać je za uczciwą cenę niż oddać na złomowisko. Dla przykładu porównamy sobie teraz poszczególne modele busów 3.5t, nowsze do używanych modeli. Cyfry cen, przebiegu itp. poszczególnych aut są zaokrąglane ze względu na prywatność sprzedających.

Renault Master

Przyjrzymy się dwom modelom Master, z lat 2015 oraz 2020. Na początku dodamy, że wizualnie praktycznie różnią się o kilkanaście centymetrów. Tyle, co nic. Renault Master 2016, którego porównujemy jest egzemplarzem bezwypadkowym.


Auto przebiegło 300 000 kilometrów, co wyraźnie mówi nam, że jest zaprawione w boju. Sprzedawca gwarantuje, że auto jest w dobrym stanie i sprawnie funkcjonuje. Podaje on też, że wnętrze samochodu jest bardzo komfortowe, co jest jedną z zalet Renault Master.

Pomieszczą się w nim aż trzy osoby, jak deklaruje sprzedający.

  • Silnik 2.3 DCI o mocy 170 KM,
  • pojemność silnika wynosząca 2300 cm³,
  • manualna skrzynia 6 biegowa oraz napęd na przednią oś samochodu.

Auto na 100 km trasy pali 9.2 litry paliwa. Niestety nie podaje on, jaka jest ładowność naszego auta czy jego DMC, co powinien Takie Auto będzie kosztować nas 71 000 zł.

A teraz Plandeka Renault Master z roku 2020.

  • Auto to, przebiegło tylko 2 kilometry.
  • Silnik jest bardzo podobny, jest to 2.3 DCI o mocy 165 KM, wynoszący także 2300 cm³.
  • Auto na 100 km trasy pali 7 litrów.

W przeciwieństwie do poprzedniego dowiadujemy się, że ładowność wynosi 1 100 kg oraz DMC równe jest 3 500 kg. Te informacje, są bardzo ważne.

Renault Master 2020 kosztuje 125 000 zł.

Iveco Daily

Iveco to typowa marka specjalizująca się produkcją samochodów dostawczych.

Na celowniku mamy roczniki 2016 i 2020.


Używany rocznik 2016 jest zadbanym, bezwypadkowym busem dostawczym:

  • diesel, z silnikiem 3000³ o mocy 170 KM,
  • 6 biegową skrzynią manualną z napędem na tył.
  • Przebieg wynosi 180 000 km. Ma trzy miejsca.
  • Średnio na trasie pali 11.4l/100km.
  • Ładowność wynosi 1 060 kg a DMC 3 500 kg.
  • Cena wynosi 76 300 zł.

Rocznik 2020 różni się praktycznie tylko tym, że jego moc silnika wynosi 180 KM.

  • Na trasie auto spala średnio 9l/100km.
  • Reszta rzeczy, oprócz ceny i przebiegu, który nawet jest nie ruszony oraz małych różnic w budowie, jest taka sama.
  • Cena wynosi 135 000 zł.

Opel Movano

Do porównania roczniki 2013 używany i nowy z 2020.


Zaczynając od używanego 2013, jest to

  • Silnik: diesel o pojemności skokowej silnika 2 300 cm³ oraz mocy 150 KM, 10 l/100km
  • Pod względem przebiegu jest to istny weteran, ponieważ przejechał już 785 000 km.
  • Ładowność auta to 3 500 kg, a jego DMC, jak podaje sprzedający to także 3 500 kg.
  • Cena wynosi 28 000 zł.

Rocznik 2020 w wersji Furgon, z dieslowym silnikiem, manualnej skrzyni biegów oraz podobnej mocy i spalaniu.

  • Jego ładowność wynosi 2 200 kg.
  • Cena wynosi 107 000 zł.

Volkswagen Crafter


Pierwszy używany:

  • rok 2010
  • pojemność skokowa 2000 cm³, 165 KM
  • przebieg 2 km
  • co jest bardzo atrakcyjne, zużycie paliwa 7,8l/100 km.
  • Ładowność wynosi 680 kg, a DMC 3 500 kg.
  • Cena 62 000 zł

Drugi z roku 2019, pojemność skokowa 2000 cm³, 177 KM, przebieg 4km, 7,8l/100km. Ładowność wynosi oraz dmc są bardzo podobne.

Cena wynosi 120 000 zł

Fiat Ducato

Roczniki 2016 oraz 2020.

Zaczynając od 2016, który ma silnik diesla, pojemność skokowa 2 286 cm³, 130 KM, spalanie 7,25l/100km oraz przebieg 185 000 km.


Jego ładowność to 900 kg oraz DMC 3 500 kg.

Cena 50 000 zł.

  • Rocznik 2020 ma pojemność skokową 1956 cm³, 115 KM,
  • 8,6l/100km i zero przebytych kilometrów.
  • Ładowność 1 700 kg oraz DMC 3 500 kg.

Cena 106 000 zł.