VW Golf jako najpopularniejszy samochód w Europie. Historia, Fakty, Tuning.

45  lat temu został wyprodukowany pierwszy Volkswagen Golf. Do dnia dzisiejszego od 1974 roku takich pojazdów wyprodukowali 45 mln sztuk.  Bardzo szybko ten samochód zrobił się bardzo popularny i stał się bardzo korzystnym modelem dla firmy VAG. Kiedy w roku 1974 Golf został wyprodukowany z silnikiem, który miał wodne chłodzenie i napędem na przód, to od razu ten samochód przesunął inny model VW Beetle do historii. W tym wpisie przejdziemy się po wszystkich generacjach modelu Volkswagen Golf. Zobaczymy czy duża jest awaryjność tego modelu samochodu, też zobaczymy ciekawe rozwiązania technologiczne w kwestii tuningu VW Golf. 


Historia Modelu Volkswagen Golf


Volkswagen Golf I (1974-1983)

Golf pierwszej generacji miał radykalne podejście tych czasów. Samochód miał chłodzenie wodne oraz napęd przedni. Teraz taki samochód wygląda zwyczajnie, ale wtedy takie podejście było prawdziwą rewolucją.


Model Volkswagena uzyskała sukces. Ale koncern był gotowy do takiego zapotrzebowania. O tym świadczą statystyki. W ciągu dwóch lat koncern VAG wyprodukował ponad 1 000 000 samochodów. A to świadczy o dobrze postawionym procesie produkcyjnym.

W roku 1976 VW Golf pojawił się w wersji sportowej - GTI. A w roku 1979 pojawił się pierwszy Golf typu Kabriolet. Ten samochód szybko stał bestsellerem dla Państw z gorącym klimatem.


Volkswagen Golf II (1983-1992)


Latem w roku 1983 model Volkswagena się zmienił na Volkswagen Golf II. W porównaniu z pierwszą generacją samochód był bardziej sportowy. Nowy Golf zawierał więcej plastiku, dlatego waga samochodu była mniejsza.

Oprócz zmiany stylistyki, Volkswagen zwiększył ofertę silników. Teraz oprócz silnika diesel można było wybrać turbodiesel. Również Golf II już miał opcję wersji napędu na 4 koła. 


Oprócz tego w Golfie był silnik elektryczny. Niestety VW Golf z silnikiem elektrycznym został się samochodem koncepcyjnym. 

Volkswagen Golf III (1991-1998)


Golf III to był pierwszy VW Golf z poduszką powietrzną. Volkswagen Golf był nadal bardzo popularnym samochodem. Ludzie nadal chcieli kupować ten model samochodu bo był nowoczesny i niezawodny. 

Lampy przednie okrągłe zostały zamienione na lampy prostokątne. Ilość wariantów karoserii też uległa zmianie. Teraz w Volkswagen Golf oprócz karoserii typu Hatchback można było wybrać Kombi.

Do oferty silników dodali diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa, co zrobiło Volkswagen Golf jeszcze bardziej oszczędnym samochodem.

Volkswagen Golf IV (1997-2003)


W roku 1997 pojawił się Volkswagen Golf czwartej generacji. Nowe standardy jakości zostały ustawione przez nowy model. W tej generacji koncern VAG dodaj do samochodu 6 biegową skrzynie biegów. Moc silnika była zwiększona. 

W roku 2001 pojawia się Golf R32 z silnikiem o mocy 241 KM. Ten samochód miał 6 cylindrowy silnik o pojemności 3.2 litry. Ten samochód stał najmocniejszym Golfem za całą historie. Maksymalna prędkość to 250 km/h. Po raz pierwszy w Golfie została wykorzystana skrzynia biegów DSG z  podwójnym sprzęgłem.


Volkswagen Golf V (2003 – 2009)


Rok 2003. Kończy się era VW Golf IV i zaczyna się era VW Golf V. Zostało podniesione bezpieczeństwo samochodu. Samochód został wyposażony aż w 8 poduszek powietrznych. Samochód został wyprodukowany w ilości 20 000 000 egzemplarzy. 

Sportowy Golf GTI dostał nowy silnik benzynowy, który miał bezpośredni wtrysk paliwa i turbinę. Warianty karoserii też rozszerzyły się o Golf Plus i Golf Cross.

Volkswagen Golf VI (2008-2013)


W roku 2008 pojawił się Volkswagen Golf szóstej generacji. Karoseria była wyprodukowana według najnowszych technologii i dlatego bezpieczeństwo pojazdu było jeszcze większe. Samochód dostał 6 punktów w tescie zderzeniowym EuroNCAP. Zmiany dokonano też w technologii wtrysku paliwa. Samochód zrobił się jeszcze bardziej oszczędny. 

Ale niestety po raz pierwszy od początku produkcji Volkswagena Golf, użytkownicy zauważyli wadę. Silnik TSI miał problemy z łańcuchem rozrządu. Reputacją modelu stała się pogarszać i koncern VAG musiał jakoś likwidować problem z silnikami TSI.

Z kolei silniki diesla w VW Golf szóstej generacji były całkiem udane. System wtrysku zmienił się na Common Rail. To pomogło jeszcze bardziej oszczędzać paliwo i dynamika samochodu też się zwiększyła.

Volkswagen Golf VII (2012-2019)


Jesienią w roku 2012 zobaczył świat Volkswagen Golf już siódmej generacji. Teraz karoseria samochodu była produkowana na nowej platformie. To pomogło po pierwsze - zmniejszyć koszt samochodu, a po drugie - zmniejszyć wage samochodu. Nowy Golf stał lżejszy o 100 kg. Oczywiście to dobrze wpłynęło na zużycie paliwa. 

Oprócz tego w samochodzie się pojawił system Start/Stop.

Również do rzędu jednostek napędowych dołączył się silnik hybrydowy i silnik elektryczny. Tym razem samochód elektryczny VW Golf produkuje się seryjnie. 

W roku 2017 VW Golf generacji 7 miał tak zwany face lifting. Odświeżone zostały też modele Golf GTI, Golf GTE и Golf Variant.

Po liftingu nowością stał się silnik benzynowy o pojemności 1.5 który miał technologie wyłączania tłoków. Też po liftingu pojawiła się 7 biegowa skrzynia biegów DSG z podwójnym sprzęgłem. 

Volkswagen Golf VIII (2019)


Ósma generacja kultowego samochodu Volkswagen została przedstawiona 24 października w Wolfsburgu. Samochód ogólnie był podobny do poprzedniego modelu. Ale jednak można zauważyć dużo zmian. Golf VIII zmienił się przede wszystkim w środku.

Samochód został wyposażony w monitor 10,25 cali i jeszcze jeden 8,25 cali. Takie jest wyposażenie standardowe. Jeśli możemy dopłacić do bazowej wartości Golfa VIII to monitor 8,25 cali zostanie wymieniony na dotykowy monitor 10 cali.

Jeśli nabywca Golfa ma też telefon firmy Samsung to można będzie używać nowe funkcje. Na przykład jeśli machniemy telefonem przy drzwiach to drzwi Golfa się odtworzą. A jeśli położymy telefon na deskę rozdzielczą to silnik się odpali z automatu.

Jednym słowem nowy Golf idzie z duchem czasu.

Więcej o silnikach i wyposażeniu nowego Volkswagen Golfa 8 znajdziesz w naszym innym wpisie.

Tuning Volkswagen Golf

Ze względu na to że samochód Volkswagen Golf ma mała wagę, on jest bardzo ciekawym z punktu widzenia podnoszenia mocy. Taki samochód przy stosunkowo małej mocy silnika będzie szybciej osiągać dużą predkość.

Takie firmy jak: Oettinger, MANHART, ABT regularnie wypuszczają mocną wersję Volkswagena Golfa. Samochód taki będzie przeznaczony dla tych, któ lubi jeździć 300 km/h i Golfem wyprzedzać nowe samochody marki premium.

Oto są przykłady Volkswagen Golf którymi można szybko jeździć

VW Golf po tuningu ABT

Firma ABT oprócz przeróbek wizualnych postanowiła podnieść moc silnika. Dlatego Golf wersji GTD ma 210 KM, a wesja GTI oferuje 315 KM.


Dla najbardziej wymagających została wyprodukowana wersja Volkswagen Golf R ma 400 KM.

VW Golf po tuningu Oettinger

Niemiecka firma Oettinger prezentowała w roku 2014 na festiwalu Grand Prix dwa różna warianty tuningu samochodu Volkswagen Golf.

Piewszy miał 300 KM i 380 Nm, drugi 400 KM i 500 Nm.