Najlepsze auta 5 letnie. Co kupić na rynku wtórnym?

Kupując samochód sugerujemy się jego wiekiem. Wiadomo, że im młodsze auto, tym mniej problemów powinno sprawiać podczas użytkowania. Dodatkowo auta, które cechują się niskim wiekiem mają nowoczesne wyposażenie, którego starsze modele mogą im pozazdrościć.

Patrząc na polski rynek motoryzacyjny warto zadać sobie pytanie jak Polska wypada na tle chociażby krajów Unii Europejskiej? Patrząc na obecne rankingi można stwierdzić, że jakość pojazdów, które poruszają się po polskich drogach jest coraz lepsza. Znajdujemy się obecnie prawie na końcu stawki, ponieważ średni wiek auta wynosi trochę ponad 13 lat.


Ten wynik jest dużo lepszy od tych, które były przedstawione np.: w 2018 roku. W końcu zajmowaliśmy „zaszczytne” ostatnie miejsce.

Starszymi modelami z sąsiadów naszego kraju mogą się „pochwalić” Czesi lub Litwini. Czym jest to spowodowane? Najprawdopodobniej zamożnością społeczeństwa, a niechlubne miejsce zostało poprawione dzięki temu, że firmy kupują samochody służbowe z salonu, czym obniżają średni wiek.

Jakie samochody 5 letnie są najczęściej kupowane w Polsce?


Peugeot 508

Peugeot 508 pomimo tego, że w Polsce nie ufa się Francuzom jest autem, które cieszy się niezłą popularnością. Auto jest dynamiczne oraz cechuje się rozsądnym zużyciem paliwa. W porównaniu do konkurenta C5 nie posiada hydropneumatycznego zawieszenia, dzięki czemu użytkownicy nie będą mieli problemów z tym aspektem.


Jedyne co złego można powiedzieć na ten egzemplarz to fakt, że nie prowadzi się zbyt komfortowo, a jego wygląd jest bardzo surowy. Przy dbaniu o benzynowe egzemplarze auto powinno się odwdzięczyć bezawaryjną jazdą.

Honda Accord VIII

Honda Accord VIII zachęca do zakupu tylko i wyłącznie jednostki napędowej o pojemności 2.0 i 156 koni mechanicznych. W stosunku do poprzednich wersji trochę jest niedopracowana, ale można to złożyć na fakt, że pięć lat temu zakończono produkcję.

Cechuje się dobrym spalaniem w stosunku do masy, a także silnik jest kompatybilny z instalacją gazową, przy której należy otoczyć opieką luzy zaworowe. Jest to auto uznawane za ciekawą i tanią w utrzymaniu opcją w autach średnich.


Toyota Avensis III

Toyota Avensis III to auto, które nawet z upływem lat utrzyma swoją wartość. Jest do bólu przewidywalny i nie sprawiający kłopotu. Może za wyjątkiem słabszej elektryki. Co ciekawe pięć lat temu przeszedł metamorfozę i zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz wygląda nieporównywalnie do poprzednich wersji.

Dużym minusem jest ich cena i duża liczba egzemplarzy poflotowych, niemniej przy dobrych poszukiwaniach można znaleźć samochód, który nie wygląda rewelacyjnie, ale nie sprawia wielkich problemów.


5 najlepszych samochodów w wieku do 5 lat.

Hyundai i20

To jeden z mocniejszych graczy na rynku motoryzacyjnym, który przy wielu zaletach może odstraszać swoją ceną. W tym segmencie oferuje dużo miejsca dla pasażerów i dość pojemny bagażnik. Jest to godne polecenia auto miejskie, którego mankamentem może okazać się zbyt sztywne zawieszenie.

Niemniej wnętrze jest proste, dopracowane oraz funkcjonalne co sprawi, że każdy użytkownik będzie się w nim dobrze czuć.


Renault Captur

Jest to bardzo funkcjonalne auto, które tylko z zewnątrz wydaje się być małe, w końcu schowek na rękawiczki ma pojemność ok. 11 litrów.

Może nie imponować wykończeniem, ponieważ użyte materiały nie są najlepszej jakości, a panel prędkościomierza jest rodem z dawnej epoki to silniki są do polecenia, a atutem jest rozrząd napędzany łańcuchem. Captur był najchętniej wybierany przez prywatnych użytkowników, więc nie trzeba się bać, że będzie wyeksploatowany. Niemniej należy uważać na egzemplarze powypadkowe.


Opel Mokka

Opel stworzył swojego pierwszego SUVa w całkiem dobrej odsłonie. Posiada niewielką długość, dzięki czemu świetnie nadaje się chociażby na dojazd do pracy, ponieważ jesteśmy w stanie zaparkować nim tak samo jak samochodem osobowym. Niemcy świetnie połączyli ze sobą komfort jazdy wraz z dobrymi właściwościami jezdnymi tworząc uniwersalne podwozie.

Silnik 1.6 nie jest polecany z powodu tego, że ma niski moment obrotowy i to pozostawia wiele do życzenia. Podczas jazdy będziemy musieli jechać z prędkością, która pozwoli na osiągnięcie wyższego pułapu.


Audi A4 B8

Audi A4 B8 pod względem właściwości jezdnych, dynamiki oraz pracy silnika jest niewątpliwe w czołówce dobrych samochodów. Dodając do tego wnętrze, które zostało dopracowane i wykończone możemy mówić, że warto pochylić się nad tą propozycją. Godnymi polecenia są jednostki benzynowe, które oszczędnie pobierają ilość paliwa.

Minusem może być wysoka cena na rynku wtórnym, a także problemy z cewkami zapłonowymi, czy wysokim zużyciem oleju. Auto jest bardzo rozwinięte pod względem technologicznym, więc część problemów 

Mercedes SLC


Mercedes SLC to nic innego jak nowa wersja SLK. Niemcy nie postanowili odejść w całości od starego egzemplarza tylko wpletli go w nowoczesność. Wnętrze zaskakuje połączeniem sportu oraz wygody. Pod względem zewnętrznym jest bardzo dopracowany, ma dobre właściwości jezdne, choć użytkownicy mogą narzekać na zbyt sztywne zawieszenie.

Choć cena jest dosyć wysoka, to dobra gama silników do wyboru, ich parametry oraz kilka nowinek technicznych, które nie występują u konkurencji sprawia, że jest to ciekawa opcja na rynku motoryzacyjnym.


Jaki 5 letni samochód wybrać?

Teoretycznie nowe auto z salonu ma najwięcej zalet. Przecież jako jeszcze nieeksploatowany egzemplarz nie powinien nam się zepsuć. Niestety mają dużą wadę, ponieważ bardzo dużo kosztują. Do tego, aby mieć gwarancję trzeba je stale serwisować w autoryzowanych serwisach. W takim razie czy auto pięcioletnie będzie dobrym wyborem?

Patrząc pod względem ekonomicznym jak najbardziej tak.

Z prostego powodu – okres największego tracenia na wartości mają już dawno za sobą, dzięki czemu kupimy je w dobrej cenie. Dodatkowo w większości modeli przebieg będzie na rozsądnym pułapie.

Dużym minusem kupowania aut sprzed pięciu lat jest fakt, że mogą wymagać pierwszych w ich historii opłat za naprawy i nowe części. Niestety, taka jest kolej rzeczy, że maszyny ulegają pierwszym eksploatacyjnym awariom.