
Polska od pierwszego pacjenta zakażonego COVID-19 przygotowywała dla wszystkich nowe zasady funkcjonowania. Obecnie obowiązuje stan epidemiologiczny, a wiele punktów usługowych jest albo nieczynnych, albo prowadzi się je zgodnie z nowymi wytycznymi. Salony samochodowe, tak samo jak zakłady naprawcze nie zostały zamknięte, ale muszą stosować się do nowych obostrzeń.
Czy warsztaty samochodowe przyjmują klientów w czasie epidemii?
Jak już wspomnieliśmy we wstępie, tak te punkty usługowe są czynne, ale nałożono na nie szereg ograniczeń, do których także muszą stosować się klienci. Pierwszym z nich jest liczba osób, które mogą stać w kolejce do jednego stanowiska. W świetle nowych przepisów może być ich tylko trzy, a więc jeśli mamy cztery miejsca do naprawy, to maksymalna liczba ludzi wynosi 12. Osoby poniżej 65 roku życia nie mogą korzystać z usług między godziną 10, a 12. Dodatkowo salon, czy serwis musi zapewnić rękawiczki jednorazowe oraz płyn do dezynfekcji dla swoich klientów. Obowiązkiem jest również wykonywanie czyszczenia stanowiska po każdej osobie.Warto podkreślić, że w dobie nowych przepisów, które dotyczą zakazu przemieszczania się, wyjazd do mechanika może okazać się najdroższym w naszym życiu. Niestety, samo sformułowanie jest tak ogólne, ze to do kontrolującego nas policjanta będzie należeć decyzja odnośnie tego, czy nasz wyjazd był zasadny. Przykładem może być niedawna interwencja i nałożone kary za sezonową zmianę opon. Obecnie dokonać jej można tylko w momencie, kiedy auto stanowi nasze narzędzie pracy, bez którego nie możemy prowadzić działalności zarobkowej. Drugim wyjątkiem jest korzystanie z samochodu w momencie załatwiania potrzeb, które są niezbędne do codziennego funkcjonowania, do czego należy np.: wyjazd na zakupy, czy kupienie leków . Pomimo ujednolicenia i doprecyzowania przepisów powinniśmy zastanowić się, czy faktycznie nasz wyjazd należy do rzędu tych niezbędnych w świetle polskiego prawodawstwa.
Dezynfekcja samochodu po wizycie u mechanika
Najważniejsze jest bezpieczeństwo podczas dokonywania naprawy samochodu. Dlatego warto już na wstępie, nawet przez telefon zapytać jakie obowiązują procedury dezynfekcji pojazdu. Standardem powinno być czyszczenie auta zarówno przed, jak i po wykonaniu usługi. Mechanicy często nie wiedzą z jaką osobą rozmawiają, więc już na początku stosują folię ochronną, którą nakładają na fotel, następnie zabezpieczają kierownicę, skrzynię biegów oraz drążek hamulca ręcznego. Dodatkowo serwisy stosują ozonatory do unieszkodliwienia potencjalnych wirusów we wnętrzu samochodu. Po zakończonej usłudze mechanik powinien ponownie wydezynfekować całe auto. Pomijają kwestię techniczną, dobrym i polecanym rozwiązaniem zarówno dla klientów, jak i wykonujących naprawę jest umawianie wizyt zdalnie, a potem odbiór przez mechanika samochodu spod domu zlecającego. Klienci powinni zostawić otwarte auto wraz z wydezynfekowanymi kluczykami.