BMW stawia na produkcję pojazdów elektrycznych

Niemiecki koncern motoryzacyjny BMW podejmuje zdecydowany krok w stronę elektromobilności. W odpowiedzi na globalne zmiany klimatyczne, rosnące wymagania regulacyjne oraz oczekiwania konsumentów, firma ogłosiła, że od 2027 roku jej główny zakład produkcyjny w Monachium będzie wytwarzał wyłącznie pojazdy elektryczne. To strategiczne posunięcie nie tylko podkreśla rosnącą rolę elektromobilności w planach BMW, ale także wpisuje się w szersze globalne trendy ograniczania emisji i dekarbonizacji transportu.

Dlaczego BMW stawia na elektryki?

Decyzja BMW o przekształceniu fabryki w Monachium w centrum produkcji aut elektrycznych wynika z wielu czynników. Przede wszystkim, coraz większa liczba krajów – w tym również Polska – deklaruje chęć odejścia od silników spalinowych w ciągu najbliższych dwóch dekad. Przepisy dotyczące emisji dwutlenku węgla stają się coraz bardziej restrykcyjne, a rynki premiują producentów, którzy inwestują w zrównoważony rozwój.

BMW nie chce pozostać z tyłu. Już teraz firma osiągnęła rekordową sprzedaż ponad 2,5 miliona pojazdów w 2023 roku, jednak większość z nich to wciąż auta spalinowe. Celem BMW jest, by do 2030 roku połowa wszystkich sprzedawanych samochodów była elektryczna. Transformacja zakładu w Monachium to zatem nie tylko działanie na rzecz środowiska, ale również konieczny krok, by sprostać wymaganiom rynku i utrzymać konkurencyjność wobec takich graczy jak Tesla, Mercedes-Benz czy Volkswagen.

Inwestycje i przygotowania

Aby przygotować się na nową erę, BMW zainwestuje około 650 milionów euro w modernizację zakładu w Monachium. Obejmuje to nie tylko infrastrukturę, ale również zaawansowane technologie produkcyjne, które umożliwią masowe wytwarzanie pojazdów elektrycznych z najwyższymi standardami jakości. Przebudowa zakładu obejmuje m.in. budowę nowej hali montażowej oraz reorganizację procesu logistycznego.

Co więcej, BMW zadba także o swoich pracowników. Około 8 tysięcy osób zostanie przeszkolonych w zakresie produkcji aut elektrycznych, co nie tylko podniesie ich kompetencje, ale również pozwoli utrzymać zatrudnienie w czasach intensywnych zmian w branży motoryzacyjnej.

Modele Neue Klasse – przyszłość BMW

Nowa linia pojazdów, która powstanie w Monachium, będzie nosić nazwę Neue Klasse. To odwołanie do historycznej serii BMW z lat 60., która odegrała kluczową rolę w rozwoju marki. Teraz pod tą nazwą kryje się zupełnie nowa filozofia projektowania i produkcji samochodów elektrycznych.


Pierwsze modele Neue Klasse mają trafić do produkcji już pod koniec 2025 roku. Będą one reprezentować zupełnie nową platformę konstrukcyjną, specjalnie zaprojektowaną z myślą o pojazdach elektrycznych. W planach są zarówno limuzyny klasy średniej, jak i popularne SUV-y. Nowa architektura pozwoli na integrację najnowszych systemów cyfrowych, autonomicznych rozwiązań oraz zwiększenie zasięgu i wydajności akumulatorów.

Jeśli chodzi o szczegóły techniczne, mówi się, że modele Neue Klasse będą oferować zasięg przekraczający 600 kilometrów na jednym ładowaniu. Pojemność baterii ma wynosić od około 75 do 120 kWh, w zależności od wersji modelu. Samochody będą wspierały szybkie ładowanie o mocy nawet do 350 kW, co umożliwi uzupełnienie energii do 80% w zaledwie 20 minut.

Kiedy auta pojawią się w Polsce?

Dobra wiadomość dla polskich klientów – nowe elektryczne modele BMW będą dostępne również w Polsce. Pierwsze egzemplarze mają trafić do salonów nad Wisłą już w 2026 roku, kilka miesięcy po oficjalnej premierze w Niemczech i innych kluczowych rynkach europejskich.

Polski rynek motoryzacyjny, choć nadal w dużym stopniu oparty na autach spalinowych, wykazuje rosnące zainteresowanie elektromobilnością. W 2024 roku liczba zarejestrowanych samochodów elektrycznych w Polsce przekroczyła 60 tysięcy, a rządowe programy dopłat, jak „Mój Elektryk”, skutecznie zachęcają do zakupu ekologicznych pojazdów. Wprowadzenie nowych modeli BMW może dodatkowo pobudzić ten segment rynku.

Nowa era dla BMW i przemysłu motoryzacyjnego

Decyzja o przekształceniu zakładu w Monachium to nie tylko lokalna zmiana, ale część szerszej strategii BMW, która zakłada osiągnięcie neutralności klimatycznej w całym łańcuchu wartości do 2050 roku. Firma planuje nie tylko elektryfikację gamy pojazdów, ale także stosowanie materiałów z recyklingu, ograniczenie zużycia wody i energii oraz współpracę z dostawcami spełniającymi normy środowiskowe.


W kontekście polskiego rynku oznacza to szansę na dostęp do nowoczesnych, zaawansowanych technologicznie aut, które spełniają najwyższe normy ekologiczne. Nowa gama pojazdów BMW nie tylko odpowiada na potrzeby dzisiejszych konsumentów, ale także wyznacza standardy dla przyszłości motoryzacji – również w Pols